BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 29, 2009

LiFe and Death

nothing best happened in my today… so, I just wanted to share something with all the bloggers…

kita selalu bertanya dan Quran sudah pun menjawabnya…

kita bertanya: kenapa aku diuji?

Quran menjawab: “apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan, ‘kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang berdusta.”

(surah al-ankabut ayat 2-3)

kita bertanya: kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Quran menjawab: “boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah megetahui sedang kamu tidak mengetahui.”

(surah al-baqarah ayat 216)

kita bertanya: kenapa ujian seberat ini?

Quran menjawab: “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

(surah al-baqarah ayat 286)

kita bertanya: kenapa kita rasa frust?

Quran menjawab: “janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati. padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang- orang yang beriman.”

(surah ali-imran ayat 139)

kita bertanya: bagaimana harus aku menghadapinya?

Quran menjawab: “dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang kusyuk.”

(surah al-baqarah ayat 45)

kita bertanya: kepada siapa aku berharap?

Quran menjawab: “cukupah Allah bagiku, tidak ada tuhan selain daripadanya. hanya kepadanya aku bertawakal.”

(surah at-taubah ayat 129)

kita bertanya: apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?

Quran menjawab: “sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.”

(surah at-taubah ayat 111)

kita berkata: aku tak tahan!

Quran menjawab: “dan janganlah kau berputus asa daripada rahmat Allah, sesungguhnya tiada putus asa daripaada rahmat Allah.”

(surah yusuf ayat 12)

kita bertanya: sampai bila aku akan merana begini?

Quran menjawab: “kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudaha. sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.”

(surah al-insyirah ayat 5-6)

0 comments: